05.08.2019 Paylaşıldı.

Fıtık nedir, nasıl oluşur?

İnsanlar iki ayak üzerinde yürüyen canlılardır. Bu nedenle yerçekimine bağlı olarak karın ön duvarındaki bazı zayıf noktalardan iç organlarımız karın içi zarı ile birlikte dışarı çıkmaya çalışır. İşte bu zayıf noktalardan karın iç organlarımızın karın zarı ile birlikte dışarı çıkmasına biz fıtık adını veriyoruz.

Fıtık neden bazı insanlarda olmaz iken bazı insanlarda ortaya çıkmaktadır?

Bunun bazı sebepleri vardır. Vücudumuzdaki destek dokusunun bir takım bileşenlerden oluşur. Bu bileşenler genetik olarak bazı insanlarda daha gevşek, bazı insanlarda ise daha sıkı ve dayanıklı bir yapıdadır. İşte bu destek dokusu gevşek olan insanlarda karın içi basıncını arttıran prostat büyümesi, öksürük, ağırlık kaldırma gibi nedenlerle fıtık ortaya çıkabilmektedir. Bunun dışında karın ön duvarındaki eski ameliyat yaraları da fıtık ortaya çıkması için uygun zayıf noktalardır. Sigara içimi ve çağımızın sorunu şişmanlık yani obezite fıtık oluşumunu kolaylaştırır.

Fıtık belirtileri nelerdir?

Fıtığın oluştuğu bölgede genellikle karın içi basıncı artışı ile birlikte ortaya çıkan ağrılı veya ağrısız şişlik en sık rastlanan şikayettir. Bazen bu şişlik basınç ortadan kalkınca ortadan kaybolabilir ancak fıtık kesesi içerisine giren bağırsaklar karın içerisine geri dönmezse boğulmuş fıtık dediğimiz durum ortaya çıkar. Boğulmuş fıtıkta bağırsak fıtık kesesi boynuna sıkıştığından geçişin olmaması nedeniyle dışkılama durur, hasta kusmaya başlar. Boğulmuş fıtığın tedavisi acildir ve ilk 4-6 saatte tedavi edilmelidir. Boğulmuş fıtık tedavi edilmezse fıtık kesesi içine sıkışan ve damarsal beslenmesi bozulan bağırsak delinip tedavisi zor karın içi enfeksiyona neden olabilir. Bu durumda kolay olan fıtık ameliyatı komplike bir barsak çıkarma-yeniden uç uca birleştirme ameliyatına dönüşür.

Fıtığın tedavisi cerrahidir. Tarihsel olarak ilk fıtık ameliyatları açık yöntemle yapılmıştır. Tedavide amaç fıtığın dışarı çıktığı bölgedeki karın duvarını onarmak olup bu amaçla emilmeyen dikişler veya yama dediğimiz özel protezler kullanılır. Günümüzde kapalı ameliyat tekniklerinin gelişmesine paralel olarak laparoskopik fıtık onarımları gelişmiştir. Bu yöntemde tabiiki usta ellerde olmak şartıyla yama karın katlarının en arkasına konduğu için tamir daha sağlam olmakta, cilt ciltaltı kas ve sinirler kesilmediği için daha ağrısız ve his kayıpsız bir iyileşme dönemi yaşanmaktadır. Doğal olarak günlük aktiviteye çok daha çabuk dönülmektedir. Sporcularda yara iyileşmesi ve sahalara çabuk dönüş önemli olduğundan laparoskopik onarım tercih edilir.